Connect with us

Kurateret

Sociale medier arbejder også imod filterbobler

Mennesker, der bruger sociale medier ser langt flere nyhedskilder, end de mennesker, der ikke bruger sociale medier. Det viser ny forskning

Udgivet

den

Ny forskning punkterer delvist teorien om filterbobler og ekkokamre på de sociale medier. Den almindelige opfattelse er ellers, at de forkætrede algoritmer hos de sociale medier begrænser vores udsyn fordi de kontinuerligt bekræfter vores allerede etablerede verdensbillede ved at fodre os med det vi kan lide og fjerne det meste af det, vi er ligeglade med.

Men en ny undersøgelse fra Reuters Institute for the Study of Journalism viser nu, at sociale medier faktisk præsenterer brugerne for et større udbud af nyhedskilder end det folk, der ikke bruger sociale medier, oplever.

Den del af undersøgelsen, der er tilgængelig i dette link, siger dog ikke noget om, hvorvidt de mange nyhedskilder er varierende og alsidige eller om de i virkeligheden er et tæppebombardement af homogen historiefortælling.

På Twitter oplyser Rasmus Kleis Nielsen, at det ikke er tilfældet – tværtimod.

Rasmus Kleis Nielsen uddyber sit svar i en længere diskussion på Medietrends Facebook side. Se diskussionen her

Undersøgelsen er gennemført ved at sammenligne antallet af nyhedskilder som to grupper mennesker i fire forskellige lande støder på: Den ene gruppe bruger slet ikke Facebook, Twitter og YouTube, mens den anden gør – dog uden at have en bevidst intention om at hente nyheder via de tre sociale medier.

Undersøgelsen viser, at de sociale mediebrugere får input fra signifikant flere nyhedskilder, end de personer, der ikke er på de sociale medier. Tendensen er mest tydelig blandt de unge og blandt brugerne af Twitter og YouTube.

Undersøgelsen viser altså dermed også, at tendensen er mindre på Facebook – men tendensen er der.

Læs mere

Foto: Faldrian/Flickr

Læs også