Danske Mediers digitale pris blev i eftermiddag uddelt til 11 digitale projekter. I alt 32 projekter deltog i konkurrencen, der er den første af sin slags i Danmark.
Dommerkomiteens begrundelser er i kursiv.
Guld
Kristeligt Dagblad – Årets digitale historie
Hyldest til den danske sang
”Den danske sang fylder 90 år!” må være indbegrebet af originalitet og nyskabelse. Som læser bliver man på sikker vis ført igennem fortællingen af det syngende kor, som bakkes op af et enkelt, men alligevel dynamisk design, der får den forholdsvis lange tekst til at virke let og levende. Indhold, form og design er fuldstændig gennemført og supplerer hinanden på fineste vis, hvorfor juryen ikke tøver med at uddele en guldmedalje i kategorien ”Årets digitale historie”.
TV 2 – Årets digitale historie
Vi tester Danmarks største løbetalent
Med historien ”Vi tester Danmarks største løbetalent – og resultatet overrasker selv eksperterne” har TV 2 vist, hvordan det er muligt at samle blandt andet tekst, grafik og video til en samlet helhed, der er indbydende og inddragende på tværs af mobil, desktop og tablet. TV 2 har med produktionen skubbet til udviklingen af den visuelle formidling af indhold blandt digitale medier i Danmark.
Politiken – Årets digitale ide
16 børn – 16 billeder
Når helt enkle digitale metoder skaber enorme effekter, er det guld værd. Politikens billeder af børn, der viser sig at være flygtningebørn, når vi klikker på den sorte baggrund, er kreativt og elegant tænkt ud over det sædvanlige. Når børnenes baggrund og virkelighed toner frem, gør det lige i maven og vi mindes om, at de millioner af anonyme flygtninge er mennesker og individer.
Billedeserien er et unikt eksempel på, at digital journalistik, kan noget helt særligt – når det er bedst.
SØLV
Politiken – Årets digitale medie
pol.dk
Politiken.dk er både stramt og flyvsk i sit udtryk og er døgnet igennem en respektvækkende, troværdig og indbydende indgang til Politikens journalistiske univers. Brugen af cards samler emner og temaer og selvom sitet i sagens natur er omfangsrigt og voluminøst bliver det aldrig uoverskueligt.
Det fleksible og æstetisk stærke design harmonerer med Politikens og skaber på sin egen uforklarlige måde en tråd mellem den lille mobilskærm og det store broadsheetpapir.
Kristeligt Dagblad – Årets digitale historie
Teenageliv – Julie er online hele dagen lang
Kristeligt Dagblad har med artiklen ”Teenageliv: Julie er online hele dagen lang” vist, hvordan det er muligt at tilpasse den visuelle oplevelse af en historie, så den passer til selve historien. Med simple animationer bliver historien om teenageren Julie Bjerk Jørgensen nærmest oplevet gennem det univers, som hun lever i. Kristeligt Dagblad viser med historien, at selv små ændringer kan gøre en stor forskel for den digitale oplevelse.
DR- Årets digitale historie
Kandidaterne på vejen til magten
Med simple og næsten naive grafiske virkemidler lykkes det DR at skabe liv i noget, der under andre omstændigheder kunne have været endt som en faktaboks. Projektet er særlig vellykket fordi de små Sims-agtige præsidentkandidaters gåtur bogstaveligt trækker læserne med gennem teksten. Når digital historiefortælling er bedst, bliver teknologien udnyttet, men aldrig dominerende. Den balance håndteres perfekt af ”Kandidaterne på vejen til magten” .
HÆDER
Zetland: Årets digitale medie
Zetland.dk
Zetland byder på et innovativt, indbydende design med flere brugbare og nyskabende funktioner. Som læser bliver man budt velkommen og guidet til indhold, der både byder på dynamiske billeder/grafikker og audio i form af oplæste artikler, som man kan høre på farten. Man føler sig hele tiden tæt på journalisterne – og i godt og kvalificeret selskab – hvorfor juryen ikke tøver med at give sitet hædrende omtale.
Jyllands-Posten – Årets digitale ide
Finans.dk
”Quick View” fra Jyllands-Posten er et forbilledligt initiativ fra et dansk medie. Med projektet har Jyllands-Posten sat brugerens oplevelse i centrum og gjort det nemt og enkelt at opleve indhold fra finans.dk direkte på Jyllands-Postens forside på tværs af både desktop, mobil og tablet. Quick View opleves helstøbt og veludført.
Kristeligt Dagblad – Årets digitale ide
Overblik – Angrebet i London
Begivenheder, der udvikler sig hurtigt er udfordrende for mediernes evne til præcision og overblik. Med Kristeligt Dagblads skabelon for digital dækning af katastrofer, ulykker og terror er det sat en ny standard for mediernes fornemmeste disciplin, nemlig til enhver tid at formidle, hvad der er muligt – hverken mere eller mindre.
Konceptet sikrer, at Kristeligt Dagblad er forberedt, når det uventede sker og garanterer læserne det bedst tænkelige overblik uanset, hvor meget begivenheden udvikler sig.
TV 2 – Årets digitale ide
Overblik – Westminster
Med formatet ”Overblik” giver TV 2 brugeren muligheden for at få overblik og indblik i en given historie. TV 2 har med formatet gentænkt den måde, som journalistik i realtid formidles på. Formatet er uforstyrret, minimalistisk og visuelt indbydende for brugeren. Formatet fungerer gnidningsløst på tværs af desktop, mobil og tablet.
DR – Årets digitale historie
Den sidste U-båd
Historien om den sidste ubåd er en fængslende fortælling, hvor der er kælet for detaljerne og brugeroplevelsen. Tekst og grafik bakkes op af dynamiske elementer og et enkelt design, og pakken fremstår i det hele taget indbydende og let fordøjelig til trods for at massiv detaljerigdom. Et stabilt og helstøbt produkt, som fortjener hædrende omtale i kategorien ”Årets digitale historie”.
Dommerkomiteen bestod af journalistisk lektor ved Center for Journalistik på SDU, Filip Wallberg, mediekonsulent Simon Hovmand-Stilling og Jan Birkemose fra Medietrends.dk.
Læs talen fra prisoverrækkelsen: Fastfrosset digitalt mindset er ved at tø op