Connect with us

Original

Skidt med de er sure – så længe de klikker

Mange af os i de store mediehuse har så travlt med at publicere, at vi misser en unik mulighed for at samtale og lære vores brugere at kende.

Udgivet

den

Skidt med de er sure - så længe de klikker

Denne artikel er skrevet af nyhedsredaktør Kirsten Nepper-Rasmussen fra DR Fyn. Bragt først på LinkedIn den 25. maj 2017

Tror du, at syv milliarder kroner er nok til at løse krisen i Skat? spurgte DR Nyheder i et opslag på Facebook.

– Hvor skulle jeg vide det fra?!? svarede en bruger.

Og så var den samtale ligesom slut.

Og sådan går det for bekymrende mange af de samtaler, de traditionelle medier fører på sociale medier.

Fordi de ganske enkelt ikke er samtaler. Og fordi de aldrig var tænkt som en samtale.

De fleste store mediehuse har forstået, at det ikke er nok blot at drive en hjemmeside med nyheder og vente på at nogen troligt skriver deres adresselinje i en browser eller googler sig til den guldgrube, de sidder på.

Vi ved godt, at vi skal være på sociale medier. Vi tager bare alle de gamle uvaner med.

“Du ved, hvornår og hvad der skal publiceres på sociale medier” skrev et mediehus for nylig i et jobopslag – de var på jagt efter en leder, der havde en stærk fornemmelse af digitale medier.

Den stærke fornemmelse bestod så i at publicere – nu blot i et andet format, måtte man forstå.

Vi ser sociale medier som publiceringskanaler. En ny avis, en ny ølkasse at stå på, når du råber nyheder ud til verden. En mulighed for at drive trafik til vores websites, så der kan komme clicks og penge i kassen.

Så vi publicerer ad helvede til.

Og vi ved godt, at hvis vi kan få brugerne til at like, kommentere eller dele, så kommer vi ud til flere. Vi har gennemskuet algoritmen , så af sted med os: Hjernelamme spørgsmål og clickbait. Hvad som helst, der kan få det, vi publicerer, til at få et endnu længere liv. Skidt med om folk er pissesure – vi har fået 1 million sidevisninger: Lad os drikke noget champagne.

Men hvad er der blevet af samtalen?

Hvad er der blevet af den helt unikke mulighed, vi har nu for rent faktisk at møde vores brugere og samtale med dem?

Da jeg for efterhånden en del år siden var elev på en avis, hørte man sjældent fra læserne. Når de ringede var det som regel for at klage over manglende tv-program eller for at få indrykket et “dødsstykke”.

Det hændte også, at nogen ringede for at “indrykke en god historie” (Her var så tricket så at stille dem om til annonceafdelingen, så de kunne lære, at man skam ikke bare kunne ringe og bestille journalistik eller spalteplads)

Med sociale medier og websites har vi fået en enestående mulighed for at lære vores brugere at kende – vi kan se, hvad de vil have, hvor meget, hvornår osv. Og den viden benytter vi os af big time.

Men vi har også fået muligheden for at tale med vores brugere. At lytte til dem – at lade dem komme med ægte undren og input, der kan være værdifulde for den måde, vi bedriver journalistik på. Ja, måske endda gøre den markant bedre.

Vi har muligheden for at spørge dem til råds i tilblivelsen af en historie i stedet for blot at publicere og så miste enhver interesse for egen historie – og for hvad brugerne gør med den.

Vi har muligheden for at skabe journalistik sammen med brugerne og være ærligt interesserede i, hvad de har på hjerte.

Og ja, det er besværligt. Det kræver kræfter. Men mest af alt kræver det, at publicisterne holder op med at publicere hele tiden – og for alvor giver sig tid til at lytte og mulighed for at samskabe.

Tak til Kristian Strøbech for at dele det fine eksempel på manglende brugerdialog fra DR Nyheder.

Foto: Sean MacEntee/Flickr

Original

Mediernes 10 bedste ideer – forår 2019

Medier verden over eksperimenterer på livet løs. Tjek de mest inspirerende og originale ideer fra årets første seks måneder

Udgivet

den

Mediernes 10 bedste ideer - forår 2019
Foto: Krassy Can Do It/Flickr

Årets første seks måneder er gået og det er tid til at samle op på nogle af de mest inspirerende ideer og eksperimenter, som Medietrends har beskrevet.

Nogle af ideerne er allerede opsnappet af danske medier og andre ligger jomfrueligt og venter på at blive trykprøvet i Danmark.

Og husk, at der findes muligvis dumme og dårlige ideer, men det kan man aldrig vide med sikkerhed før man har undersøgt det. Her er 10 medier, der betaler lærerpengene for dig – og gudskelov er de fleste gode ideer og alle er helt originale.

God læselyst:


Det var 10 ideer fra årets første seks måneder. Men du får også lige en nummer 11 med, som ganske enkelt er best practice for den måske vigtigste side på digitale medier. Nemlig, der hvor brugerne skal beslutte sig for at betale

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Roskildeborgmester Joy Mogensen er ny kulturminister. Mediernes og kulturens nye minister er overraskende blevet Roskildes borgmester Joy Mogensen. Sent torsdag var Kulturministeriets pressefolk endnu så uforberedte, at ministeriets hjemmeside blot henviser til Joy Mogensens Linkedin-profil. Joy Mogensen er gravid og forventes at tage barselsorlov, når hun nedkommer til oktober – DR

Chrome-ændringer spænder ben for betalingsvægge. Medier, der som fx New York Times, har en metered betalingsvæg, hvor brugerne har adgang til xx gratis artikler før de møder betalingsvæggen, får problemer efter sommerferien. Medierne lægger nemlig cookies på brugernes browser for at tælle, hvor mange gratis artikler, de har fået og hvis brugerne ”gemmer” sig bag incognito-søgning, har medierne hidtil kunne vælge at blokere dem. Men nye ændringer gør det umuligt for medierne at afklare om brugerne er i incognito-mode – Digiday

Facebookchef forklarer af de ikke lytter på dine samtaler. De fleste brugere af Facebook og Instagram har oplevet at få annoncer vist, der er relaterede til emner, de lige har talt om, men ikke søgt på. Facebook afviser konsekvent, at de sniglytter til vores samtaler, men det tror CBS-værten Gayle King ikke på. Hør hendes interview med Instagrams CEO og hans forklaring – CBS

Dine Facebookopslag afslører dit helbred. Forskere fra University of Pennsylvania hævder at de kan forudse 21 forskellige sygdomme, ved at analysere vores opslag på Facebook. Forskerne har gennemgået opslag fra 999 patienter og er nået frem til at, de især har held med at genkende Facebookbrugere med diabet, angst, depression og psykoser – Journals.plos.org

Hvordan nævnes medierne i den nye regeringsaftale? Partierne bag den 18 sider lange aftale, der skal indramme det politiske arbejde for den kommende S-regering, nævner medierne i sammenhæng med at højne den generelle tillid fra befolkningen. Samt et ønske om at genforhandle medieaftalen. Partierne skriver, at demokratiet skal styrkes ved blandt andet:

Styrke dansk public service. Efter folketingsvalget er der ikke længere flertal bag medieaftalen. Regeringen vil gøre status på implementeringen af aftalen og på den baggrund indbyde til politiske drøftelser med det mål at styrke dansk public service og blandt andet tage initiativ til, at streamingtjenester bidrager mere til danskproduceret indhold – Altinget.dk

Vinderne af Anders Bording-priserne kåret. Danske Mediers hæderspriser til specialmedier er nu uddelt. Fagbladet 3F fik tildelt Journalistprisen, mens Kristeligt Dagblads nichemedie, Kirke.dk, blev hædret med Medieprisen. Endelig blev der uddelt en særpris til tidligere journalistisk direktør i Danske Medier Christian Kierkegaard – Danske Medier.

1500 medier blev snydt af historie om norsk ø. Øen Sommarøy i det nordlige Norge har besluttet at droppe tid og alle ure. Det fremgik af en pressemeddelse, der for nylig blev sendt i omløb og som har fået 1479 medier verden over til at skrive artikler om den usædvanlige beslutning. Men det hele er et stunt sat i verden for at lokke flere turister til Nordnorge – NRK.no

Andre læser lige nu