Connect with us

Original

Dilemma: Faktatjek får fake news til at flyve

Hvis fake news medier har kæmpe fordele af at blive afsløret, er faktatjekkere og medier så nyttige idioter for fupmagerne?

Udgivet

den

Dårlig reklame er som bekendt bedre end ingen reklame. Sådan er det også i branchen for fake news, og derfor står faktatjekkere og kritiske, objektive medier over for et besynderligt dilemma: Enten lukker de øjnene for de løgnagtige påstande, eller også afslører de dem og giver fake news medierne en masse opmærksomhed og nye kunder i butikken.

Sådan gik det, da Medietrends.dk for to måneder siden afslørede, hvordan det nye site 24Nyt.dk bevidst bragte forkerte fakta og sådan gik det, da Snopes.com i efteråret afslørede, at paven ikke anbefalede alle katolikker at stemme på Donald Trump. Det står klart efter en gruppe internationale forskere har udviklet nye værktøjer til at kortlægge de falske historiers rejse gennem nettet.

Public Data Lab er navnet på samarbejdet, som i de seneste måneder har gennemført flere sprint på europæiske universiteter. Et sprint er en særlig arbejdsmetode, hvor en gruppe forskere og studerende med forskellige ekspertiser sætter sig koncentreret sammen i en uge for at løse en udfordring. Udfordringen skal helst have bund i virkeligheden og derfor indkaldes oftest en såkaldt issue expert.

Da Public Data Lab, der har deltagelse af teknoantropologer fra TANT-Lab på Aalborg Universitet i København, for nogle uger lavede et sprint i København, var jeg og resultaterne af min artikel om 24Nyt.dk centrum for arbejdet i en af sprintgrupperne.

Målet var at undersøge, hvad det betød for 24Nyt.dk, at de blev udråbt som et fake news medie. Tesen var at 24Nyt.dk havde nydt rigtig godt af opmærksomheden. Dels fordi tidligere undersøgelser fra Public Data Lab har dokumenteret den tendens og fordi 24Nyt.dks chefredaktør Jeppe Juhl faktisk har takket mig for den megen trafik, som min artikel skaffede 24Nyt.dk.

De ord faldt ved kaffemaskinen på Radio24syv før vi skulle i studiet og duellere.

Det er derfor ikke overraskende, at resultatet af TANT-Labs arbejde viser, at 24Nyt.dk har nydt godt af at blive udråbt som fake news medie.

KLIK PÅ BILLEDE FOR AT FÅ DET STORT

Klik på billedet for at gøre det stort. Dataillustration: Daniel Nordstrand Frantzen, Søren Andersen og Ronja Lofstad, Public Data Lab/ TANT-Lab.

Public Data Lab har også kortlagt, hvor meget der er blevet søgt på 24Nyt.dk før og efter Medietrends artikel den 14. marts. De data taler vist for sig selv.

Opdater evt din side, hvis billedet siger, der ikke er data nok

Kigger man på 24Nyt.dks position på Facebook er der også klar medvind. Omkring den 14. marts var der cirka 600, der ”synes godt om” 24Nyts Facebookside (ifølge min egen hukommelse). I dag er der flere end 14.000.

24Nyt.dk er et nyt medie, så uanset om de havde fået opmærksomhed på grund af Medietrends eller ej, ville de have vokset. Dagen før, jeg skrev fake news anklagen, havde 24Nyt.dk også en hårdtslående historie, som kan have betydning for interessen for mediet.

Retfærdigvis skal det også nævnes, at Medietrends har nydt godt af episoden. Artiklen blev delt og liket 2.700 gange på Facebook og den samlede trafik steg med mange hundrede procent.

Der er ikke tvivl om, at det ren boost for et nystartet medie eller en falsk historie, hvis hele mediesamfundet omtaler dem. Den effekt har Public Data Lab også dokumenteret for den falske historie om paven, der støttede Trump. Som det kan ses af illustrationen blev historien fabrikeret i juli 2016 af satiresitet WTOE 5. Men først, da faktatjekkerne fra Snopes.com afslører løgnen i oktober begynder historien at blive spredt fra medie til medie.

Inden da, har den selvfølgelig haft et liv på de sociale medier. Men det er faktatjekkernes fortjeneste, at alle får kendskab til løgnen.

Spørgsmålet er derfor, hvordan objektive og kritiske medier skal forholde sig til fake news. Det ligger jo i blodet på enhver ordentlig journalist og redaktør at sandheden skal frem og løgne skal gendrives. Men hvis det styrker fupmagerne, så er medierne – mig selv inklusive – reduceret til nyttige idioter for dem, der ser stort på sandhed og dokumentation.

Tanken om at tie dem ihjel er fristende. Men så heller ikke mere end det. Medierne skal og bør blive ved deres læst og afsløre alt, hvad de kan af manipuleret information og alternative fakta.

Stopper medierne med det, har de mistet enhver eksistensberettigelse. Det, man kan gøre er at lade være med at linke til de pågældende medier. Men det er på en eller anden måde også brugerfjendsk overfor de nysgerrige brugere, der gerne vil se de falske nyheder med egne øjne og det strider også imod almindelig god praksis om dokumentation.

Min konklusion er derfor, at medierne er nødt til at fortsætte med at afsløre de falske historie og linke til dem. Anderledes kan det ikke være. Men hver gang det sker, bør proportionerne overvejes og bevidstheden om, at fupmagerne får gevinst ud af mediernes arbejde bør indgå i overvejelserne.

Dataillustrationer: Daniel Nordstrand Frantzen, Søren Andersen og Ronja Lofstad, Public Data Lab/ TANT-Lab.

Foto: Wikimedia Commons

Data

Mette Frederiksen og rød blok vinder valgets første uge på Facebook

Partiledere fra rød blok scorer over 70 % af den opmærksomhed, der er givet til alle partiledere. Af de 10 mest populære opslag er ni røde og fem af dem fra Mette Frederiksen

Udgivet

den

Mette Frederiksen og rød blok vinder valgets første uge på Facebook

Facebook har i valgkampens første uge især summet af Mette Frederiksen og partierne i rød blok. De nye, små partier har dog også trods deres beskedne størrelse opnået betydeligt gennemslag. Det gælder ikke overraskende især Stram Kurs.

Det viser en kortlægning, Medietrends har gennemført af den politiske aktivitet på Facebook i den første uge af valgkampen.

Ser man på de 300.000 likes, delinger og kommentarer, som vælgerne har uddelt til partilederne, så har Mette Frederiksen raget mere end hver fjerde til sig. Dermed har hun skabt næsten dobbelt så meget engagement som Lars Løkke Rasmussens personlige profil.

Til sammen har de fem partiledere i rød blok høstet godt 70 procent af de likes, delinger og kommentarer, som partilederne har fået.

Og liv og aktivitet på Facebook er ikke bare gøgl og staffage. Alle partier satser massivt på Facebook i valgkampen og til sammen har de allerede brændt mellem 580.000 og 226.000 kroner af på Facebookannoncer.

Det har big data analytiker Søren Pedersen beregnet ved at have tracket hver eneste politiske annonce i valgkampen.

De mange interaktioner i Medietrends kortlægning stammer både fra almindelig, organisk rækkevidde og betalt rækkevidde.

I partiregnskabet er der bedre balance mellem rød og blå blok. Takket være de tre små partier, Kristendemokraterne, Nye Borgerlige og Stram Kurs, ender balancen i blå bloks favør. Men uden dem, ville de røde partier også have modtaget flest likes, delinger og kommentarer.

PartiInteraktioner første ugeInteraction rate
Socialdemokratiet39.2341,5
Dansk Folkeparti39.1730,93
Venstre, Danmarks Liberale Parti33.6041,31
Enhedslisten27.0811,06
Alternativet19.5991,13
Stram Kurs18.9736,4
Det Konservative Folkeparti11.9821,4
Liberal Alliance10.6880,47
SF7.5110,87
Radikale Venstre6.7670,49
Nye Borgerlige6.0922,48
Kristendemokraterne4.8194,5
Klaus Riskær Pedersen8445,41
Tabellen viser de opstillede partiers interaktioner i valgkampens første uge.
Data: CrowdTangle/Medietrends

Kigger man på den såkaldte interaction rate, som viser, hvor mange interaktioner, man får per følger, skiller Stram Kurs sig markant ud med en rate på hele 6,4 procent.

I princippet er interaction rate en målestok, der kan bruges til at sammenligne effektiviteten af små og store Facebook-sider. Men da det altid er sådan, at det er de mest engagerede mennesker, der følger en side først, vil interaction rate altid give en fordel til små sider med få følgere.

Der er dog ingen tvivl om, at Stram Kurs har solidt fat i Facebook og derfor også må anses som en af vinderne på Facebook i den første uge af valgkampen.

Som det ses af næste tabel er Stram Kurs vokset med over 1800 nye følgere på en uge og det er valgkampens stærkeste rekruttering.

Andre partier vokser også, men det mest interessante – udover Stram Kurs – er, at Dansk Folkeparti og Liberal Alliance er gået fuldstændig i stå og kun har tiltrukket cirka 10 nye følgere om dagen.

Man kan indvende, at det skyldes, at Dansk Folkeparti allerede er store på Facebook. Men det er Socialdemokraterne også, og de tiltrækker trods alt flere end 1.000 nye følgere.

PartiFølgere den 14. maj 2019Vækst siden valgudskrivelseStigning i procent
Stram Kurs14.7601.88012,7
Socialdemokratiet105.4151.0281,0
Radikale Venstre42.4598091,9
SF42.7177951,9
Enhedslisten86.7026760,8
Alternativet93.5406360,7
Nye Borgerlige26.8595682,1
Kristendemokraterne5.7565599,7
Venstre, Danmarks Liberale Parti72.9684820,7
Det Konservative Folkeparti35.9674021,1
Klaus Riskær Pedersen7.9493184,0
Dansk Folkeparti103.261810,1
Liberal Alliance94.236590,1
Tabellen viser de 13 opstillede partiers følgere.
Data: CrowdTangle/Medietrends

Kigger man på top 10 af de mest populære opslag fra partiledere i den første uge, er den røde bloks dominans næsten total med hele 9 topplaceringer.

Fem til Mette Frederiksen, to til Pia Olsen Dyhr, en til Uffe Elbæk og Pernille Skipper og endelig en niende plads til Lars Løkke Rasmussen.

Her er de ti opslag, som fik flest likes, delinger og kommentarer i valgkampens første uge:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Jysk Fynske Medier vil lave mere lyd – også selvom de taber FM4. I dag indleverer Jysk Fynske Medier sammen med seks andre mediehuse en ansøgning på over 1.000 sider om at overtage driften af FM4, der i dag drives af Radio24Syv. Men uanset om Jysk Fynske Medier vinder udbudet eller ej, vil mediehuset i fremtiden producere meget mere lyd end idag. Det siger både formand og administrerende direktør – Fyens.dk

Facebook-medstifter foreslår tvangsopdeling. ”Det er 15 år siden, jeg var med til at stifte Facebook på Harvard og jeg har ikke arbejdet i firmaet i ti år. Alligevel føler jeg mig både vred og tynget af ansvar.” Sådan skriver Chris Hughes i et debatindlæg, hvor han opfordrer til, at Instagram og Whatapp skilles fra Facebook ved tvang. Han opfordrer også til at Zuckerberg holdes mere ansvarlig for Facebooks fejltagelser – New York Times

Journalisten får ny hjemmeside. Fagbladet Journalisten lancerede onsdag eftermiddag en ny hjemmeside, der er baseret på cards ligesom for eksempel politiken.dk – Journalisten.dk

Quartz bygger betalingsmur. Qz.com har siden sin lancering været gratis, men i al stilfærdighed har de i denne uge rejst en blid betalingsvæg. Efter 10 artikler er det slut med gratis læsning og så må man betale 15 dollars om måneden – QZ.COM

Russere spreder disinformationer i EP-valget. New York Times skriver, at et netværk af russiske websites og sociale medieprofiler spreder disinformationer i den igangværende EP-valgkamp. Eksperter fra blandt andet EU oplyser, at den russiske kampagne efterlader samme digitale fingeraftryk, som tidligere kampagner. Blandt andet den, der blandede sig i den amerikanske valgkamp i 2016 – New York Times

Russerne spreder skræk om 5G. Endnu en artikel fra New York Times om russisk propaganda. Det statsejede RT America har lavet syv programmer om farlighed ved 5G. Senest har de påstået, at børn, der bor i nærheden af 5G-master får cancer, næseblod og indlæringsvanskeligheder – New York Times

Podcastlyttere er mærkelige. I en ny undersøgelse af amerikanernes brug af podcast, er der mange nyttige oplysninger. Men undersøgelsen indeholder også et par selvmodsigende pointer fra brugerne. De fremhæver nemlig, at de elsker podcast fordi de kan gøre alt muligt andet, mens de lytter og samtidig oplyser flertallet, at de ikke foretager sig noget som helst andet end at lytte – EdisonResearch

MittMedia har succes med tidslås. Den første time en artikel er publiceret hos MittMedia er den gratis og derefter klapper muren i og du er nødt til at købe et abonnement. Medietrends har længe fulgt MittMedias tidslås og den skaber et ret fascinerende pres på læserne til enten at skynde sig at læse eller at betale. Derfor ikke overraskende, at MittMedia nu oplyser, at tidslåsen har øget abonnementssalget med 20% – Digiday

Andre læser lige nu