Connect with us

Original

Tillid til nyheder skabes af dem der deler dem – ikke dem der skriver dem

Om læserne stoler på de digitale nyheder afhænger i højere grad af hvem, der deler dem, end hvem, der udgiver dem. Det dokumenterer ny undersøgelse

Udgivet

den

Din troværdighed afgøres af hvem der deler din journalistik

Om læserne stoler på de digitale nyheder afhænger i højere grad af hvem, der deler dem, end hvem, der udgiver dem.

Sådan lyder den klare konklusion på en ny amerikansk undersøgelse fra American Press Institute.

Tidligere har undersøgelser ellers vist, at nyhedskilden er mere afgørende for brugernes tillid end, hvem der har delt nyheden på de sociale medier. Men de undersøgelser har været baseret på udsagn – ikke på reel adfærd.

Den nye, opsigtvækkende undersøgelse har med et eksperimentelt setup testet, hvordan nyhedsbrugerne rent faktisk reagerer på nyheder, der deles af personer, de har tillid til.

Og den korte version er, er hvis en nyhed deles og anbefales af en person, som vi har tillid til, betyder det mere for os end om mediet bag historien, er et, vi generelt har tillid til.

I eksperimentet, som godt 1.400 amerikanere deltog i, blev respondenterne udsat for en fiktiv historie. Halvdelen kunne se, at den var skrevet af AP og den anden halvdel kunne se, at den var skrevet af et ukendt (fiktivt) medie. Samtidig fik halvdelen et Facebook-opslag, hvor de kunne se, at artiklen blev delt af en person, som de havde tillid til og resten fik opslag, der var delt af personer, de ikke havde tillid til.

På den måde er der altså fire lige store grupper respondenter, som denne matrix viser.

Undersøgelsen dokumenterer klart, at nyhedsbrugerne har langt mere tillid til personer end til nyhedsbrands. Hvis den rigtige person deler en historie fra et fiktivt medie, mener brugerne, at den er mere tillidsvækkende end, når en person, man ikke har tillid til, deler en historie fra et anerkendt medie.

Samme mønster gør sig gældende, når det kommer til om brugerne selv får lyst til at dele videre.

Undersøgelsen viser desuden, at halvdelen af respondenterne efterfølgende kunne huske, hvem der havde delt historien, hvorimod kun to ud af ti kunne huske mediet bag. Et faktum, der måske burde få de sociale medier til at fremhæve nyhedskilderne grafisk. Også fordi det er en god hjælp til at skelne mellem fake news og true news.

Læs Bedre branding kan løse to af mediernes problemer

Der er mange data i undersøgelsen, så det er værd at læse hele undersøgelsen.

De nye konklusioner understreger, hvor afsindigt vigtigt det er for medier at opbygge og pleje communities på de sociale medier. Danske medier modtager i gennemsnit 38 procent af deres læsere fra de sociale medier, så hvis medierne ønsker at pleje deres troværdighed – hvilket er en bunden opgave – sker det altså i høj grad ved at have de “rigtige” ambassadører på de sociale medier.

I den kommercielle verden arbejdes der meget med influenter og mikroinfluenter. Altså at brands betaler mennesker med indflydelse og følgere for at anbefale deres varer. Medier, bør nok ikke betale influenter for at anbefale, men tankegangen om at dyrke influenter, har, som undersøgelsen viser, et stort potentiale.

Det er i øvrigt kun kort tid siden at en anden undersøgelse (fra Pew) viste samme tendenser. Også her rangerede familie, venner og kendte personer højere end mediebrands – både når det kom til tillid, troværdighed og lyst til at interagere. Tjek Pew-undersøgelsen ud her.

Original

Q&A: ”Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre”

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.

Udgivet

den

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.
Foto: Stine Heilmann

(Dette interview er foretaget via Messenger og er en del af en serie, der tryktester mediefolk, der kaster sig ud i nye projekter.)

Tillykke med dit nye job og projekt. Jeg forstår, at du skal være chefredaktør for et engelsksproget medie for kvinder på din alder og at der er en hemmelig kvindelig investor bag. Er det muligt at beskrive selve mediet kort?

⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️

Karen???

Hej Jan. Undskyld, jeg først svarer nu. Det hele er lidt crazy i de her dage. Jeg skal lige have noget fra hånden, så skal jeg være der med en forholdsvis kort beskrivelse. Bh Karen

Og tak 🙂

Fint fint. Forvent ca. 7-8 spørgsmål. Vi skal bare være i hus inden i morgen aften

Okay. Jeg skal skabe en ny global engelsksproget medieplatform for kvinder på min egen alder. Eller ‘in the second act’, som er en god betegnelse. Kvinder over hele verden har lige som jeg selv fundet ud af, at livet ikke slutter, selv om man bliver 40, 50 eller 60. Det er nu, de for alvor har den. Jeg ser kvinder gå nye veje, søge nye løsninger og tage lederskab med enorm passion og kreativitet i alle mulige grene af samfundet. De inspirerer og vil inspireres. Den kraft og passion vil vi gerne formidle. Der bliver tale om både digitale platforme og et papirmagasin af høj journalistisk kvalitet. Stærke personlige historier vil være en bærende søjle.

Spændende, Vil det også være interessant for mænd, eller satser I rent på kvinder?

Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre 🙂

Men, hvad skal jeg forestille mig, hvis vi har en skala med Alt for Damerne i den ene ende og fx Mandag Morgen i den anden?

Noget helt tredje, som du ikke har set før 😉

Ok, hvilke medier inspirerer dig i det udviklingsarbejde, som du nu skal igang med?

Blandt andet Ekstra Bladet, når det handler om kærligheden til den stærke personlige historie, hvor igennem man fortæller en større historie. Plus den vilje, der er blandt EBs medarbejdere til at gå en ekstra mil for at få den gode historie hjem. Jeg er også inspireret af mit netværk Kvindeligt Talt, som er bygget op omkring talks og debat. Desuden af en række udenlandske medier af al mulig forskellig karakter fra magasiner til podcasts.

EB-energi i nye klæder. Det lyder lovende 🙂

Jeg ved, at du ikke vil fortælle, hvem investoren er. Kun at det er en ikke-dansk kvinde. Men kan du sige noget om størrelsen på investeringen?

Jeg kan sige det, som både du og jeg ved med stor sikkerhed. Det er ikke gratis at skabe god journalistik 😉

Så let slipper du altså ikke. Der er jo medie start ups, som nærmest ikke koster noget at etablere og så er der medier, der lægger fra land med 15-20 medarbejdere, der lokkes til fra andre medier.

Det var godt. Du har jo også været på EB 😉. Vi kommer ikke til at starte med en stor stab. Jeg er på udkig efter dygtige freelancere i hele verden.

Hvordan skal I tjene penge?

Jeg kan ikke fortælle dig om forretningsmodellen endnu, men grundlæggende tror vi på, at der er et åbent vindue for det, der er vores passion. Det tyder den respons, jeg får i de her dage også på. Vi sætter fra land med projektet, fordi vi mener, det er vigtigt. Verden har brug for kvindelige værdier (som både mænd og kvinder har).

Er der en lanceringsdato sådan cirka?

Nej, men der vil efter planen løbende komme nyt ud.

Ok, jeg vil glæde mig til at følge med

Tak for chatten, men du får lige et bonusspørgsmål fordi du er dig. Medietrends skrev i sidste uge, at kvinder kun fylder halvt så meget som mænd i danske medier. Det er formentlig ikke et særligt dansk fænomen, så jeg tænker, at det er good news for dit medieprojekt?

Det tænker jeg også og selv tak. Det var en fornøjelse.

Held og lykke. Og hold os orienterede 🙂

Will do 🙂 Hvor stor er din redaktion?

Ha ha, det er da kun mig. Med “os” mente jeg alle de 8000 kloge læsere

Ha ha – eller det royale ‘vi’ 👍🏼

Nemlig

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu