Connect with us

Original

Da Facebook straffede mig for at sprede fake news

Facebook slog hårdt ned, da jeg spredte en notorisk løgnehistorie, som hele to uafhængige faktatjekkere havde dømt ude, som det rene opspind.

Udgivet

den

Endelig har Facebook implementeret sin længe ventede offensiv mod falske nyheder.

Kort fortalt giver Facebook brugerne mulighed for, at de kan anmelde historier, som de mistænker for at være falske. Derefter vil to faktatjekker-organisationer undersøge historiens troværdighed og hvis de begge dumper den, vil den blive flaget med en advarselstrekant og ordet ”Disputed” – omstridt.

En af de første falske historier, der har fået Facebooks Disputed-stempel er en løgnehistorie om, at Trumps Android mobil er kilde til lækager fra det Hvide Hus. Den stødte jeg på i forbindelse med en artikel, jeg læste på Recode.com.

Sådan ser løgnehistorien ud, når den deles i USA

Men da jeg ville dele den via Medietrends Facebookprofil for at oplyse om, at Facebook nu har gennemført flagningen, konstaterede jeg to væsentlige pointer.

  1. Disputed-stemplet er ikke udbredt til Danmark – formentlig virker det slet ikke udenfor USA. Sandsynligvis er det kun et spørgsmål om tid, før Facebook får det udrullet til alle lande. Men indtil da virker offensiven ikke særlig helhjertet.
  2. Til gengæld kan jeg konstatere, at Facebook har skruet helt ned for algoritmen for falske historier. For selvom linket, jeg delte, ikke var mærket med Disputed, ved Facebook jo, at det er en løgnehistorie og derfor lader de algoritmen reducere udbredelsen til stort set ingenting.

Syv timer efter at jeg havde delt linket, havde opslaget fået færre end fem procent af den reach opslagene fra Medietrends.dk normalt opnår i samme tidsrum.

At ramme falske historier på den livsvigtige reach er rigtig fornuftigt. Nu håber jeg bare, at Facebooks håndbremse på min ene falske nyhed ikke generelt skader Medietrends reach – men ellers må jeg jo tage det med.

Du kan hjælpe Medietrends tilbage i good standing ved at dele eller like denne sande historie.

Her kan du læse mere om Facebooks indsats mod falske nyheder.

Original

Q&A: ”Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre”

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.

Udgivet

den

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.
Foto: Stine Heilmann

(Dette interview er foretaget via Messenger og er en del af en serie, der tryktester mediefolk, der kaster sig ud i nye projekter.)

Tillykke med dit nye job og projekt. Jeg forstår, at du skal være chefredaktør for et engelsksproget medie for kvinder på din alder og at der er en hemmelig kvindelig investor bag. Er det muligt at beskrive selve mediet kort?

⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️

Karen???

Hej Jan. Undskyld, jeg først svarer nu. Det hele er lidt crazy i de her dage. Jeg skal lige have noget fra hånden, så skal jeg være der med en forholdsvis kort beskrivelse. Bh Karen

Og tak 🙂

Fint fint. Forvent ca. 7-8 spørgsmål. Vi skal bare være i hus inden i morgen aften

Okay. Jeg skal skabe en ny global engelsksproget medieplatform for kvinder på min egen alder. Eller ‘in the second act’, som er en god betegnelse. Kvinder over hele verden har lige som jeg selv fundet ud af, at livet ikke slutter, selv om man bliver 40, 50 eller 60. Det er nu, de for alvor har den. Jeg ser kvinder gå nye veje, søge nye løsninger og tage lederskab med enorm passion og kreativitet i alle mulige grene af samfundet. De inspirerer og vil inspireres. Den kraft og passion vil vi gerne formidle. Der bliver tale om både digitale platforme og et papirmagasin af høj journalistisk kvalitet. Stærke personlige historier vil være en bærende søjle.

Spændende, Vil det også være interessant for mænd, eller satser I rent på kvinder?

Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre 🙂

Men, hvad skal jeg forestille mig, hvis vi har en skala med Alt for Damerne i den ene ende og fx Mandag Morgen i den anden?

Noget helt tredje, som du ikke har set før 😉

Ok, hvilke medier inspirerer dig i det udviklingsarbejde, som du nu skal igang med?

Blandt andet Ekstra Bladet, når det handler om kærligheden til den stærke personlige historie, hvor igennem man fortæller en større historie. Plus den vilje, der er blandt EBs medarbejdere til at gå en ekstra mil for at få den gode historie hjem. Jeg er også inspireret af mit netværk Kvindeligt Talt, som er bygget op omkring talks og debat. Desuden af en række udenlandske medier af al mulig forskellig karakter fra magasiner til podcasts.

EB-energi i nye klæder. Det lyder lovende 🙂

Jeg ved, at du ikke vil fortælle, hvem investoren er. Kun at det er en ikke-dansk kvinde. Men kan du sige noget om størrelsen på investeringen?

Jeg kan sige det, som både du og jeg ved med stor sikkerhed. Det er ikke gratis at skabe god journalistik 😉

Så let slipper du altså ikke. Der er jo medie start ups, som nærmest ikke koster noget at etablere og så er der medier, der lægger fra land med 15-20 medarbejdere, der lokkes til fra andre medier.

Det var godt. Du har jo også været på EB 😉. Vi kommer ikke til at starte med en stor stab. Jeg er på udkig efter dygtige freelancere i hele verden.

Hvordan skal I tjene penge?

Jeg kan ikke fortælle dig om forretningsmodellen endnu, men grundlæggende tror vi på, at der er et åbent vindue for det, der er vores passion. Det tyder den respons, jeg får i de her dage også på. Vi sætter fra land med projektet, fordi vi mener, det er vigtigt. Verden har brug for kvindelige værdier (som både mænd og kvinder har).

Er der en lanceringsdato sådan cirka?

Nej, men der vil efter planen løbende komme nyt ud.

Ok, jeg vil glæde mig til at følge med

Tak for chatten, men du får lige et bonusspørgsmål fordi du er dig. Medietrends skrev i sidste uge, at kvinder kun fylder halvt så meget som mænd i danske medier. Det er formentlig ikke et særligt dansk fænomen, så jeg tænker, at det er good news for dit medieprojekt?

Det tænker jeg også og selv tak. Det var en fornøjelse.

Held og lykke. Og hold os orienterede 🙂

Will do 🙂 Hvor stor er din redaktion?

Ha ha, det er da kun mig. Med “os” mente jeg alle de 8000 kloge læsere

Ha ha – eller det royale ‘vi’ 👍🏼

Nemlig

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu