Connect with us

Kurateret

Er dette medie forbillede for EBs nye lillesøster?

Ekstra Bladet vil søsætte et nyt medie, der hender sin til de unge. Jeg foreslår, at EB nærstuderer den amerikanske mediesucces Mic.com

Udgivet

den

VÆRD AT LÆSE FORDI

Ekstra Bladet har i dag meddelt, at de i løbet af 2017 vil lancere et helt nyt medie målrettet de 20-35 årige – de såkaldte millennials.

HANDLER OM

Indtil videre er det eneste vi ved om Ekstra Bladets projekt, at det skal placeres både fysisk og åndeligt uden for Ekstra Bladet, at det skal leve af annoncer og sponsoreret indhold, at målgruppen er de 20-35-årige, at distributionen især skal skaffes via de sociale medier og at chefredaktøren bliver Vice Danmarks nuværende chefredaktør Benjamin Kürstein.

Og som supplement oplyste JP/Politikens administrerende direktør Stig Ørskov så sent som i går, at koncernen har brug for at søsætte nye digitale aktiviteter for at nå sine digitale vækstmål.

Alt dette får mig til at tænke på amerikanske Mic.com, der er en mediesucces ud over det sædvanlige.

Mic.com blev lanceret af to skolekammerater i 2011. De to unge fyre fra New York følte, at der manglede et medie, der rettede sig mod dem og deres jævnaldrende. Som tog dem alvorligt og hverken talte ned eller hen over hovedet på dem. Et medie, der var relevant, begavet og levende.

Derfor lancerede de Policymic, som udelukkende handlede om politik.

Siden har de udvidet butikken med talrige andre stofområder og navnet er ændret til mic.com. Det ugentlige besøgstal er 19 millioner unikke læsere og selv efter amerikanske forhold er det pænt. Ikke mindst da sammensætningen af læserne er meget homogen millennial – altså den målgruppe, som Ekstra Bladet også har set sig varm på.

Jeg besøgte mic.com i efteråret 2014 og blev som de fleste andre gæster fascineret af atmosfæren på redaktionen. Den ældste mand på mic.coms hold var chefredaktøren Jake Horowitch, som jeg drak kaffe med, og som på det tidspunkt var 26 år.

Horowitch fortalte, at kernen i Mics journalistik ikke er at levere nyhederne, men at vinkle og fokusere på det, som læserne alligevel ender med at snakke om ved middagsbordet. Det kan være perspektivet, det kan være årsagen eller det kan være farven på slipset.

Den tankegang, som lyder ufattelig enkel, er i praksis ekstrem svær at mestre og det kræver, at redaktionen tænker, lever og ånder som målgruppen. Lykkes det, bliver journalistikken og mediet nødvendig for brugerne og om alt går vel, bliver der tale om et livsvarigt følgeskab – altså under forudsætning af at mic.com vælger at vokse med målgruppen og ikke insisterer på altid at bejle til de til enhver tid unge.

Mange vil nok tænke, at mic.com umiddelbart ser lidt pænt ud som inspiration til et nyt Ekstra Blads initiativ. Men hvorfor ikke? Ekstra Bladet – og JP/Politikens hus – har brug for nye flagskibe, der kan sikre fremtidens vækst og fremtidens kontakt med de yngre generationer, og hvis lillesøsteren skulle ligne Ekstra Bladet kunne man vel lige så godt føde projektet inhouse.

Ekstra Bladet selv blev født for over 100 år siden som et tillæg til Politiken. Men det blev hurtigt udskilt og fik sit helt eget præg. Så hvorfor skulle Ekstra Bladet ikke i dag kunne skabe et nyt medie med en helt anden approach end sig selv. Det er vel også derfor, at det nye medie skal bo ude i byen.

Uanset hvilke redaktionelle ambitioner EB har med det nye projekt, bør de nærstudere mic.com – det gælder i øvrigt også andre medier med lyst til brugere mellem 20 og 35 år.

LÆS HER

Mediawatch (bag betalingsmur)

 

Læs også