Connect with us

Kurateret

Postmedie-æra: Hvis de største mediehuse dør

Mediekrise er mere end en branchekrise. Demokrati, oplysning og sammenhængskraft er også på spil. Derfor vil Canadas regering nu kortlægge konsekvenserne af en postmedie-æra, hvor landets to største mediehuse er lukket.

Udgivet

den

Postmedie-æra: Hvis de største mediehuse dør
VÆRD AT LÆSE FORDI

Mediekrise er mere end en branchekrise. Demokrati, oplysning og sammenhængskraft er også på spil. Derfor vil Canadas regering nu kortlægge konsekvenserne af en postmedie-æra, hvor landets to største mediehuse er lukket.

HANDLER OM

Skrantende medieøkonomi er lige så velkendt i Canada, som i alle andre lande. To mediehuse står for cirka halvdelen af landets udgivelser og derfor er det i Canadas interesse, at de klarer sig godt og også i fremtiden bidrager publicistisk til det canadiske samfund.

Eller er det?

Det vil den canadiske regering nu have undersøgt. Og resultaterne af det analysearbejde bliver interessant læsning i mange andre lande end Canada.

Medieudviklingen – også i Danmark – er præget af, at det er mere og mere almindeligt at have mange, enkeltstående besøg hos mange medier end at have en tæt kontakt til et eller få medier. Den udvikling betyder, at brugerne let mister væsentlige perspektiver, baggrund og fakta, som de kunne have fået, hvis de blev hængende længere hos det enkelte medie.

De fragmenterede medievaner atomiserer vores fælles verdensbillede og udfordrer den demokratiske samtale og sammenhængskraft. Og derfor er det vigtigt, at der findes livsduelige medier med stærke publicistiske idealer, der kan danne modvægt til den atomiserede medierealitet.

Sådan er min vurdering ihvertfald.

Nu bliver det spændende at se, hvilke konklusioner canadierne når frem til i det tænkte – men ikke utænkelige – postmedie-scenarie.

LÆS HER

Nieman Lab

Foto: JiPs☆STiCk/Flickr.com

Læs også