Connect with us

Original

Danske medier er ikke vilde med embeds fra SoMe

De sociale medier påvirker oftere indholdet i udenlandske medier end i danske. Twitter er det mest almindelige sociale medier i de største, digitale medier

Udgivet

den

Danske medier er ikke vilde med embeds fra SoMe

Metroexpress har Danmarksrekord i at embedde opslag fra sociale medier i deres artikler. Men selv om det sker i 12 procent af alt der publiceres på mx.dk er det langt mindre end i udlandet.

Det viser en omfattende analyse, som det britiske dataanalysefirma SAM har udført for Medietrends.dk.

I alt 264.664 artikelsider fra de 12 største, digitale medier i Danmark er blevet endevendt efter embeddede SoMe-opslag og i gennemsnit optræder de kun i tre procent af artiklerne.

Det er langt færre end i britiske og nordamerikanske medier, hvor SAM har gennemført en tilsvarende analyse. Her var der SoMe-opslag i hele 23 procent af artiklerne.

(Hvis du er på mobil læses artiklen bedst, hvis mobilen er vandret – pga grafikkerne)

Danske medier er især glade for at embedde opslag fra Twitter og Youtube. Særligt TV2 er glade for Tweets.

Men sammenligner man med de udenlandske medier, er Twitter markant lavere i Danmark. Det kunne derfor være en nærliggende antagelse, at der er en sammenhæng mellem Twitters relative smalle udbredelse i Danmark og det faktum, at danske medier embedder mindre.

Men jeg ikke sikker på, at det hænger sådan sammen. For selvom Twitter i Danmark er et smalt socialt medie, der især hjemsøges af politikere, sportsfolk og mediemennesker, er der vel trods alt tweets nok til alle. Og selvom samtlige danskere danskere begyndte at tweete ville medierne vel alligevel ikke embedde dem.

Forskellen skyldes derfor nok bare en manglende tradition. Og hvis det er tilfældet tør jeg godt spå, at vi vil komme til at se en større udbredelse af artikler med embeddede SoMe-opslag i fremtiden. Man har jo trods alt før set internationale medietendenser brede sig til Danmark.


Som det kan ses af de to grafikker er der også stor forskel på brugen af Facebook-embeds. I udlandet bliver der kun indlejret Facebook-opslag i 1 procent af de artikler, der har embeds (23 procent), hvor i mod danske medier gør det i 13 procent.

Hvis man korrigerer for, at andelen af danske artikler med embeds er lavere, er andelen af Facebook-embeds alligevel lidt større i Danmark. Men ikke voldsomt.

Til gengæld er det værd at pointere, at Facebook-embeds er ret farlige at bruge i sin journalistik, da de kan redigeres. Det vil sige, at vinklen eller dokumentation i artiklen kan komme på glatis, hvis brugeren, der har lavet Facebook-opslaget, ændrer det.

Det er måske derfor en bedre ide at screendumpe opsigtsvækkende Facebook-opslag istedet for at embedde dem.

Et helt andet perspektiv på disse data er, at de inddirekte siger noget om, hvor meget de sociale medier påvirker indholdet i de traditionelle medier. Man placerer jo ikke et SoMe-opslag i en artikel, hvis ikke det har en betydning for vinklen på artiklen.
Foto: Nan Palmero/Flickr

Data er venligst analyseret af SAM

Læs også