Måske har du på Facebook oplevet, at din tandlæges smilende ansigt pludselig dukker op som “personer, du måske kender” efter du har været til det halvårlige tjek. Eller at Facebook foreslår dig at blive venner med en gammel skolekammerat, som du mødte i biografen aften før, men ellers ikke har haft noget at gøre med i årtier.
Her er der givet tilladelse til at Facebook kan bruge dine geodata
Hvis du kan svare ja, har du (og din tandlæge og gamle skolekammerat) tilladt Facebook at anvende jeres lokalitet. Det er en feature, som du fx bruger, når du på Facebook “tjekker ind” på geografiske lokaliteter, og når dine venner kan se, hvor dine fotos er blevet er blevet skudt.
Men som artiklen fra Fusion beretter, betyder det også, at du risikerer at blive eksponeret med navn og ansigt, når du har været steder, hvor du måske ikke ønsker at blive genkendt – for eksempel Anonyme Alkoholikere, kønssygdomsklinikker, hashklubber eller måske politiske foreninger.
Det kan medierne udnytte
Man kan mene, hvad man vil om Facebooks udnyttelse af vores geodata, men når teknikken nu findes, hvorfor så ikke også spekulere lidt i de enorme muligheder geolocation giver medierne.
Der er naturligvis etiske udfordringer, som bør håndteres forsvarligt. Men såfremt der er styr på etikken, åbner der sig en guldgrube af muligheder for, at medierne kan distribuere relevant indhold til de potentielle læsere.
Det kunne for eksempel være koncertanmeldelsen, som serveres på sølvfad til alle dem, der var til koncerten, reportagen til demonstranterne fra demonstrationen, nyheden om trafikuheldet til alle de bilister, der blev forsinket i bilkøen, Roskilde Festival-dækningen til dem, der er der, eller hvilken som helst anden form for journalistik, der kan knyttes til en bestemt geografisk placering.
Mange medier har allerede gode erfaringer med “se-billederne-fra-det-løb-eller-kæmpefest-som-du-deltog-i”, men tænk, hvis medierne kunne pushe dette tilbud direkte til alle, der har været tilstede.
Facebooks skumle tricks viser, at det er muligt og at det sandsynligvis også er ret enkelt. Mobilselskaberne (som flere medier i forvejen samarbejder med) ville også kunne levere ydelsen, men skal formentlig have deres brugere til at sige ja først. Man kunne også forestille sig mange andre konstellationer.
Uanset hvad, er det en tankegang, der skriver sig direkte ind i hele big data-diskussionen. Og selvom medierne ikke bør være dem, der skubber grænserne – bare rolig det skal der nok være andre, der gør – så bør medierne ideudvikle på, hvordan dataficeringen af samfundet kan udnyttes bedst til at skabe sunde medieforretninger.
Man kunne også stille spørgsmålet: Hvis vi accepterer at bruge cookies til at målrette eksponering af annoncer og til at personificere udbuddet af indhold, hvorfor så ikke også bruge lokaliseringsteknik til at målrette indhold?
Mange medier arbejder i forvejen med geotagging, når der skal researches. Fx kan man lynhurtigt finde øjenvidner til begivenheder via de sociale medier, og særligt Instagram har ofte været kilde til de første billeder fra ulykker, katastrofer og terrorangreb.
Hvorfor ikke udnytte teknologien den anden vej også?
Efter jeg publicerede denne artikel oplyser TV 2’s chef for det digitale udviklingsteam Magnus Bjerg, at TV 2 via sin app kan sende notifikationer til alle brugere, der har været et bestemt sted på et bestemt tidspunkt – for eksempel Roskilde Festivalen.
Klik på tweetet, hvis du vil læse hele dialogen.
@MedietrendsDk Vi kan allerede gøre det ekstremt nemt. Fx kunne vi i næste uge sende pushbesked til alle vores app-brugere der var til rf16.