Som et af de første medier i Danmark er Medietrends i dag begyndt at udgive på Facebooks Instant Articles.
Det betyder, at du som læser får en meget bedre læseoplevelse, hvis du kommer via Facebooks mobilapp. Blandt andet vil artiklerne åbne lynhurtigt – deraf navnet – og der vil også være forbedrede billeder.
En væsentlig årsag til, at Medietrends kaster sig ud i Instant Articles er dog også, at det er den bedste måde at få indblik og erfaringer med det som, af mange – inklusiv mig selv – betegnes som den mest skelsættende medieinnovation i disse år.
For med Instant Articles, og andre tilsvarende lanceringer fra Snapchat, Google, Linkedin, Twitter og Medium, får læserne mulighed for at læse mediernes indhold direkte på de sociale platforme og på den måde blive i disse universer.
Dermed mister indholdsmedierne den direkte kontakt med læserne, og man kan frygte, at læserne i endnu højere grad kommer til at nyde mediernes indhold sporadisk og fragmenteret. En udvikling, som allerede har fart på takket være vores medievaner på mobil, hvor vi hellere lade os styre af et nyhedsfeed (formentlig leveret af Facebook) end af fri browsing på det åbne internet.
Hvad tænker medierne?
Mange vil spørge sig selv om, hvorfor pokker medier kaster sig ud i at producere indhold, som skal nydes på fremmede platforme. Svarene er komplekse og mangeartede, men en bærende årsag er uden tvivl et håb om at få en større udbredelse og dermed en større indtjening på de enkelte artikler.
Instant Articles har eksisteret i et år i udlandet og cirka en måned i Danmark. Resultaterne er derfor fortsat usikre at analysere på. Jeg har både oplevet medier, der taler om langt større udbredelse og flere engagementer end tidligere og andre medier, der har oplevet tilbagegang.
Også derfor vælger jeg nu at bruge Medietrends til at få et større indblik. En anden og virkelig god grund til at anvende Instant Articles er, at Medietrends, som en lille blog, på ingen måde risikerer, at Instant Articles kannibaliserer på hjemmesidens trafik. Tværtimod kan Instant Articles i bedste fald øge den samlede trafik.
Et tredje argument er, at hovedparten af Medietrends indhold er kurateret og at du som læser derfor skal klikke en ekstra gang, hvis du både vil læse min anbefaling/kommentar og originalartiklen. At det første klik fra Facebook-feedet så går lynhurtigt, må være en rimelig kompensation for det ekstra klik.
Medietrends vil eksperimentere med Instant Articles og du vil derfor i den kommende tid opleve, at nogle artikler er på Instant Articles, mens andre ikke er.
Dem der er, kan du genkende på det lille lyn i øverste højre hjørne.
Til efteråret skal jeg lave et større udredningsprojekt om Instant Articles og tilsvarende koncepter på Center for Journalistik på Syddansk Universitet. Her har jeg skrevet en meget mere tilbundsgående artikel om distribueret indhold, som er den fælles betegnelse for fænomenet.
Og husk, at Instant Articles kun fungerer, hvis man kommer via et opslag på Facebooks mobilapp. Hvis du læser denne artikel på andre måder, ser du den via Medietrends server og på Medietrends hjemmeside – ligesom det plejer at være.
Jeg indledte artiklen med at påstå, at Medietrends er et af de første danske medier på Instant Articles. Lige nu er MX og Soundvenue også på Instant Articles og jeg ved, at en del andre etablerede medier pønser på det. Hvis du kender andre, der er på Instant Articles, er jeg nysgerrig efter at vide det. Du kan enten skrive det i kommentarfeltet på Facebook eller send mig en mail.