Connect with us

Kurateret

Mediechefernes hovedpine

Trafikken er styret og kontrolleret af sociale medier, der kun udlåner læserne til medierne ad hoc og til en artikel af gangen. Nyhedskampen spidser til.

Udgivet

den

Mediechefernes hovedpine
VÆRD AT LÆSE FORDI

Mediechefernes største hovedpine.

HANDLER OM

Michael Dyrby, rådgiver i Dyrby og More, har skrevet en indsigtsfuld beretning om mediernes udfordring med it-giganterne, der i stigende grad æder sig ind på mediernes banehalvdele.

Først snuppede de annoncerne, så snuppede de kontakten til brugerne og senest er de med det såkaldte distribuerede indhold også i fuld sving med at snuppe mediernes monopol på at eje udgivelsesplatformene.

Spørgsmålet er hvordan danske medier skal forholde sig til, at de for eksempel kan vælge at placere deres nyheder direkte på Facebooks Instant Articles. Indtil nu er det kun MX og Soundvenue, der er hoppet på konceptet, som giver en bedre brugeroplevelse og formentlig en større udbredelse til mediet.

I øjeblikket er mange danske medier i tænkeboks over, hvordan de skal håndtere udfordringen. Der er både plusser og minusser i regnskabet, og dem kommer Dyrby fint omkring.

Men desværre er situationen endnu mere kompleks, og der er andre aspekter, som medierne også er nødt til at have med i deres overvejelser.  Det er forhold. der kan fylde mere eller mindre for det enkelte medie, men generelt oplever medier verden over, at:

  • Mere og mere trafik kommer fra mobil og det betyder samtidig, at mere og mere kommer via de sociale medier. Det er nemlig de sociale medier, der dominerer livet på mobilen.
  • Trafik fra sociale medier og fra mobile enheder er i meget højere grad hit-and-run-trafik end trafik fra desktop. Det vil sige, at brugerne hopper direkte ind til artiklen og direkte ud, når de er færdig med artiklen.

Altså er en stigende andel af trafikken styret og kontrolleret af sociale medier, der kun udlåner læserne til medierne ad hoc og til en artikel af gangen.

Det siger sig selv, at den tendens, som er selvforstærkende, arbejder direkte imod den strategi, som medierne hidtil har dyrket – nemlig egen platform med gynger og karruseller , der får brugerne til at cirkulere rundt i butikken.

Så et medie, der overvejer sin position i forhold til for eksempel Facebook Instant Articles er nødt til at analysere, hvor hurtigt mobilandelen af brugerne stiger og hvor hurtigt andelen af trafik fra Facebook stiger. Jo mindre Facebook og mobil fylder i brugerhavet, jo relativt lettere vil det være at have frihed til at sige nej tak til Instant Articles.

Men har Facebook de facto allerede overtaget ejendomsretten til læserne, som kun nødtvunget udlånes for en enkelt artikel af gangen, ja så er der måske ikke så meget at stå imod med.

Ud over det er, en lang række andre forhold på spil, som også beskrives i Dyrbys analyse. Læs den og bliv lige så rundtosset som mediecheferne.

Og forresten, Dyrby nævner det næsten utænkelige scenarie, hvor de danske medier slår sig sammen mod it-giganterne. I såfald måtte det vel være i form af en fælles betalingsplatform a la Blendle? Hvis den gamle “gynger og karrusel-strategi” alligevel er blevet saboteret af mobiler og sociale medier, er det tungeste argument (vi vil ikke udpakke vores samlede produktion) mod mikrosalg vel alligevel forduftet?

LÆS HER

Mediewatch

Læs også