Connect with us

Kurateret

Kære danske dagblade!

To læsere har fået nok af abonnementer og lokkende Facebook-opslag, der ender i betalingsmure. Men de vil gerne betale – det skal bare være lettere.

Udgivet

den

Kære danske dagblade!
VÆRD AT LÆSE FORDI

To læsere har fået nok af abonnementer og lokkende Facebook-opslag, der ender i betalingsmure. Men de vil gerne betale – det skal bare være lettere.

HANDLER OM

Hvis du vil læse lige netop denne artikel, skal du betale for alle artiklerne. Sådan oplever de to læsere, der har skrevet dette opråb, at premium-modellen ødelægger deres forhold til medierne. De skriver, at de gerne vil betale for god journalistik, men at de har opdaget, at den gode journalistik kommer drypvis fra snart det ene medie og snart det andet. Det betyder, at de er tvunget til at købe abonnementer til alle dagblade – hvilket de naturligvis ikke har råd til.

Istedet efterlyser de nye smarte betalingsmodeller, som gør det let og enkelt at købe artiklerne stykvis.

Mikrobetalingsplatformen Blendle bliver ikke nævnt i opråbet. Men det er en model, som i det store og hele leverer svar på de behov, som de to mediebrugere – der måske ikke er alane – har.

Man kan også forestille sig andre modeller. Men fælles for alle tænkelige løsninger er, at medierne dels arbejder sammen og – endnu vigtigere – tør overveje om journalistik skal blive ved med at være et pakkekøb, hvor man betaler for alt indhold, selvom man måske kun er interesseret i et eller to elementer.

Enhver tanke i denne retning er naturligvis et frontalangreb på omnibus-idealet. Men måske kan der findes kreative kombinationsmodeller, hvor nogle køber hele pakken og andre kan nøjes med klippekort til 10 betalingsartikler om ugen/måneden.

Hvis det kannibaliserer omnibus-modellen, er det måske fordi modellen alligevel på længere sigt er ramt af dødstruende skavanker.

LÆS HER

Medium

Foto: Dave/Flickr.com

Kurateret

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling

Mediefolk har dansk blod i årene, bor i København, arbejder på gamle medier og der bliver færre og færre af dem

Udgivet

den

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling
New York Times Pressroom 1942, Pixabay

Den danske mediebranche mistede næsten tre procent af sin omsætning fra 2016 til 2017 og det har også betydet færre ansatte.

Det og en lang række andre fakta fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens rapport “Mediebranchens omsætning og beskæftigelse”, der netop er udkommet.

Her er otte pointer fra rapporten:

1: Mediefolk bor i København

Af de 18.589 årsværk i mediebranchen bor 43 procent i København. Regner man forstæder, Nordsjælland og Østsjælland med, er det hele 64 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

2: Ingen mangfoldighed på medierne

I Danmark er 11 procent af arbejdstyrken af udenlandsk herkomst
(indvandrere fra vestlige og ikke-vestlige lande samt deres efterkommere). Men i mediebranchen har kun fem procent anden baggrund end dansk.

Ingen af de otte hovedbrancher, som rapporten opdeler mediebranchen i, når i nærheden af landsgennemsnittet på 11 procent.

Højest andel er blandt film- og TV-producenter med 7 prcent. Skrevne nyhedsmedier har 6 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

3: Omsætning og beskæftigelse går tilbage

Mellem 2016 og 2017 faldt omsætningen med 803 millioner kroner, svarende til 2,7 procent. Også beskæftigelsen gik samme vej med et fald på 337 årsværk svarende til 1,8 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

4: Nyhedsmedier tabte en halv milliard

Der er stor forskel på udviklingen for de forskellige medier. Pladeselskaberne oplevede stor fremgang og filmproducenter har bestemt også grund til tilfredshed.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

5: Mediegiganter dominerer

Hele 68 procent af omsætningen foregår i store og mellemstore mediekoncerner.

Undersøgelsen har kortlagt 1.079 medievirksomheder. Af disse er 11 procent store eller mellemstore, hvilket betyder, at de har en omsætning på henholdsvis 1 mia+ eller 400 mio +.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

6: Danske ejere dominerer branchen

Kun i mindre brancher som pladeselskaber og tv-producenter er der udenlansk ejerdominans.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

7: Lokal- og regionalmedier er større end landsdækkende

Der er ikke den store forskel, men omsætningen hos lokale og regionale medier er større end hos de landsdækkende.

Ligeledes er omsætningstabet også størst blandt de landsdækkende medier med 6,9 procent mod 4,4 hos de regionale og lokale.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

8: Digitale medier er underdogs

Omsætningen hos digital only-medier som Altinget, Zetland, Føljeton, Avisen.dk og mange andre er fortsat en dråbe i havet i forhold til de medier, der enten kun udgiver analogt eller begge dele.

Omsætning per årsværk er halvt så høj hos digitale (0,6 mio per årsværk) som de andre (1,2 mio per årsværk).

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

Læs hele rapporten her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu