Connect with us

Kurateret

Kære danske dagblade!

To læsere har fået nok af abonnementer og lokkende Facebook-opslag, der ender i betalingsmure. Men de vil gerne betale – det skal bare være lettere.

Udgivet

den

Kære danske dagblade!
VÆRD AT LÆSE FORDI

To læsere har fået nok af abonnementer og lokkende Facebook-opslag, der ender i betalingsmure. Men de vil gerne betale – det skal bare være lettere.

HANDLER OM

Hvis du vil læse lige netop denne artikel, skal du betale for alle artiklerne. Sådan oplever de to læsere, der har skrevet dette opråb, at premium-modellen ødelægger deres forhold til medierne. De skriver, at de gerne vil betale for god journalistik, men at de har opdaget, at den gode journalistik kommer drypvis fra snart det ene medie og snart det andet. Det betyder, at de er tvunget til at købe abonnementer til alle dagblade – hvilket de naturligvis ikke har råd til.

Istedet efterlyser de nye smarte betalingsmodeller, som gør det let og enkelt at købe artiklerne stykvis.

Mikrobetalingsplatformen Blendle bliver ikke nævnt i opråbet. Men det er en model, som i det store og hele leverer svar på de behov, som de to mediebrugere – der måske ikke er alane – har.

Man kan også forestille sig andre modeller. Men fælles for alle tænkelige løsninger er, at medierne dels arbejder sammen og – endnu vigtigere – tør overveje om journalistik skal blive ved med at være et pakkekøb, hvor man betaler for alt indhold, selvom man måske kun er interesseret i et eller to elementer.

Enhver tanke i denne retning er naturligvis et frontalangreb på omnibus-idealet. Men måske kan der findes kreative kombinationsmodeller, hvor nogle køber hele pakken og andre kan nøjes med klippekort til 10 betalingsartikler om ugen/måneden.

Hvis det kannibaliserer omnibus-modellen, er det måske fordi modellen alligevel på længere sigt er ramt af dødstruende skavanker.

LÆS HER

Medium

Foto: Dave/Flickr.com

Kurateret

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links – den snak tilhører fortiden

På et lukket møde har Facebooks globale chef for kontakt med medier tilsyneladende talt over sig og afleveret det endelige dødsstød til de lette klik

Udgivet

den

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage

Det er ikke gået ubemærket hen, at Facebook igennem de seneste to år har skruet voldsomt ned for trafikstrømmen til medierne. Men hvis der skulle være en enkelt redaktør, der stadig drømmer om at trafikken vender tilbage, er det dagen i dag, hvor øjnene skal gnides og en ny strategi, uafhængig af høj Facebooktrafik, skal lægges.

Det må være konsekvensen, hvis tre citater fra Facebooks globale chef for samarbejde med medier, Campbell Brown, står til troende.

Ifølge fem medarbejdere på det australske medie The Australian, har Campbell Brown på et møde med dem sagt:

“Mark (Zuckerberg) er ligeglad med udgivere og giver mig masser af spillerum og opbakning til at gennemføre disse ændringer (neddrosling af trafik)”.

“Vi vil hjælpe med at revitalisere journalistikken. Om nogle få år ville det modsatte ligne, at vi bare holdt jer i hånden, mens jeres forretning døde som på et hospice”.

“Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage”.

Campbell Brown har senere afvist at have formuleret sig på den måde, men de fem medarbejdere på The Australian står fast på deres referat af mødet og det anerkendte Nieman Lab har da heller ikke tøvet med at viderebringe citaterne.

Når Campbell Brown taler om at revitalisere journalistikken er det formentlig The Facebook Journalism Project hun tænker på. Det er et projekt, som blandt andet giver medierne fri adgang til at anvende værktøjet CrowdTangle. Senest har projektet annonceret, at de vil støtte medier med at skaffe betalende abonnenter. Dels et program, der støtter lokale medier og dels et program, der støtter medlemsbaserede medier.

Læs også: Hvad ville Facebookchefen gøre som dansk redaktør?

Læs resten af artiklen

Kurateret

God journalistik skal da genbruges

Gode artikler bør ikke dø i arkivet. Med lidt omtanke kan de genudsendes igen og igen og flerdoble deres læsertal.

Udgivet

den

God journalistik skal da genbruges

De fleste medier har en eller flere evergreens i arkivet, som Google hele tiden sender læsere til. Men mens disse få artikler ofte får flerdoblet deres læsertal som månederne og årene går, hensygner det store flertal af artikler i arkivet en stille og glemsom tilværelse, der begynder allerede få timer efter, de er publicerede.

Al fornuft – økonomisk såvel som publicistisk – taler derfor for at få flere artikler til at leve længere og allerhelst få nye liv igen og igen.

Den tankegang har amerikanske The Conversation sat i system ved konsekvent at genpublicere og opdatere udvalgte artikler. Til The Lenfest Solution Set fortæller deres redaktør, hvordan de grundlæggende følger to spor i deres genbrugsstrategi.

  1. Hvis The Conversation har en god baggrundsartikel i arkivet, der bliver relevant på grund af en aktuel begivenhed, får artiklen en hurtig sminke af overskrift og indledning og udsendes igen.
  2. Når faste begivenheder, jul, påske, 4th of july, Superbowl o.s.v. er aktuelle, har The Conversation et arsenal af artikler, læserne vil finde relevante.

Afhængig af, hvor meget, der ændres i indledning og rubrik afgør The Conversation om artiklen sendes ud med original url eller som en helt “ny” artikel. Men det er altid fast praksis, at det fremgår tydeligt for læserne, at artiklen er genpubliceret. Lige så vigtigt er det, at fakta og sammenhæng tjekkes på ny for at sikre, at alt stadig er validt.

The Conversation har artikler, der foreløbigt er genudsendt fire gange. Genpubliseringen giver i øvrigt også mulighed for at eksperimentere med overskrifter og billedevalg.

Læs mere om The Conversations strategi her.

I Danmark har flere medier haft succes med den såkaldte Bolius-finte, hvor der bliver kælet for SEOen i arkivet ved at rydde op og kassere artikler, der minder for meget om hinanden. På den måde får medierne en guld-artikel til hvert emne, som læserne får lettere ved at finde frem til end hvis mediet havde to-tre artikler, der skyggede for hinanden i den famøse søge-algoritme.

Hvis du kender til danske medier, der ligesom The Conversation har en systematisk genbrug af artikler, må du meget gerne give lyd – enten i kommentarsporet på det sociale medie, hvor denne artikel er delt, eller ved at skrive til denne mail.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu