Undgå Presselogen: Her er redaktionens etiske kompas

Skal dit medie publicere billeder af druknede flygtningebørn, private opdateringer fra Facebook, racistiske udtalelser eller bandeord?

Ofte er det svært at afgøre og nogle gange er det først, når kritikken hagler ned over mediet, at argumenterne for at bringe det kontroversielle indhold finpudses.

Derfor har amerikanske Poynters Institute udviklet en simpel model, hvor man vurderer det etiske dilemma ud fra fire forskellige vinkler. Hvis man efter den omgang fortsat vil publicere, er man også klædt på til at forsvare beslutningen.

Modellen er især udviklet til brug af bandeord, men kan også bruges til alle andre former for kontroversielt indhold.

De fire vinkler er:

  1. Niveau for provokation/bandeord.
  2. Nyhedsværdi.
  3. Kontekst.
  4. Tidligere praksis.

Vinklerne uddybes i artiklen fra Poynters

Must read for redaktører og nyhedsjournalister.

Læs her

Foto: TV2