Foredrag

Jeg holder foredrag og oplæg om medieudvikling og medievaner. Uanset om jeg skal tale for en større forsamling eller på et mindre seminar tilpasser jeg altid mit foredrag, så det er så relevant og målrettet som muligt.

Medieverdenen roterer konstant og mine foredrag står derfor aldrig stille. Lige i øjeblikket kan jeg tilbyde følgende foredrag.

Ring på 23 38 42 10 eller mail på jan@janbirkemose.dk  – så tager vi den derfra.

Få styr på medietendenser der rykker

Chatbots, virtual reality, personaliserede nyheder, instant articles, SoMe, fake news og stemmeaktiveret journalistik. Medierne er i den vildeste omstilling og det er ikke kun teknologien, der rykker – det gør journalistikken og mediebrugerne også. Dette foredrag generobrer overblikket og zoomer ind på de stærkeste og vigtigste tendenser. Du får også bud på, hvad forandringerne betyder for dig, og hvordan du udnytter mulighederne bedst.

Hvorfor mig? Som rådgiver og analytiker investerer jeg mange timer dagligt på at følge udviklingen i mediebranchen. Jeg løser opgaver for etablerede medieaktører og samarbejder med medie-iværksættere, deltager i internationale konferencer og plejer et stort netværk i både mediebranchen og blandt medieforskere i Danmark og udlandet.  Og så kan jeg som journalist og redaktør oversætte tendenserne til, hvad de betyder for både mediefolk og mediebrugere.

Foredraget tilpasses målgruppen og kan derfor målrettes til både engagerede mediebrugere, professionelle mediefolk og personer, der arbejder professionelt med kommunikation.

Falske nyheder er gift for sande nyheder

Når Paven støtter Trumps kandidatur, flygtninge sparker en gravid dansk kvinde i maven eller når staten betaler private flyrejser for statsministerens ægtefælle, så er det fake news. Men det er værre end det, for hver gang vi udsættes for en falsk nyhed, nedbrydes vores tillid også til de sande nyheder. For hvem kan egentlig skelne mellem sandt og falsk, når det kommer til stykket?

Med lanceringen af 24Nyt.dk er fake news for alvor blevet en del af det danske mediebillede og dette aktuelle foredrag opdaterer alle på status i det, der kaldes den store informationskrig. Hvem har ansvaret? Hvem står bag de falske nyheder og hvorfor gør det det? Hvad gør medierne og de store nyhedsdistributører som Google og Facebook? Er det sandt eller falsk, at Politiets Efterretningstjeneste nævner fake news i deres trusselsvurdering af Danmark?

Endeligt får du selvfølgelig råd til, hvordan du selv kan skelne imellem sande og falske nyheder.

Hvorfor mig? Jeg er en af landets mest aktive iagttagere af fake news. Jeg følger alle initiativer mod falske nyheder tæt, har selv eksperimenteret med at sprede falske nyheder og samarbejder i øjeblikket med forskere fra Aalborg Universitet om at kortlægge anatomien i spredning af fake news.

Foredraget tilpasses målgruppen og kan derfor målrettes til både engagerede mediebrugere, professionelle mediefolk og personer, der arbejder professionelt med kommunikation.

Chatbots slår igennem nu

Der er flere mennesker på samtaletjenester end på de sociale medier. At chatte og samtale er den mest intuitive og effektive form for dialog og de nye – gratis eller meget billige – chatbots er designede til at simulere den perfekte en-til-en samtale. Derfor bliver botbølgen stor og lige som med de sociale medier, som er blevet udnyttet af alle med behov for kommunikation, giver chatbotterne også fordele og muligheder til alle der vil udnytte dem. Men botrevolutionen giver også udfordringer, der er værd at fokusere på allerede nu.

I dette foredrag får du overblik over den fascinerende status lige nu, inspiration til, hvordan chatbots udnyttes bedst og klare råd til, hvordan du får din egen effektive digitale tjener.

Hvorfor mig? Jeg har fulgt bot-udviklingen tæt i de senere år og har kendskab til alle nuværende projekter i Danmark. Jeg har desuden bygget en af Danmarks først bots til Medietrends. Besøg den her. Som general iagttager af medie- og kommunikationsudvikling vurderer jeg botrevolutionen med flere perspektiver – både, hvad det betyder for kommunikationssamfundet og hvilke konkrete muligheder, chatsbots åbner for tilhørerne.

Foredraget tilpasses målgruppen og kan derfor målrettes til både engagerede mediebrugere, professionelle mediefolk og personer, der arbejder professionelt med kommunikation.

Det er Facebooks verden – vi andre lever bare i den

En ven, du ikke kan undvære, men som æder dig, hvis du vender ryggen til. Så dramatisk beskriver mediechefer verden over deres forhold til Facebook. Giganten fra Silicon Valley skaffer historisk høje læsertal til medierne, men snupper alle annoncekronerne. Facebook bestemmer hvilke historier, der når frem til læserne, og deres indblanding i mediernes indhold stiger konstant.

Alligevel fodrer medierne Facebook med både journalistik og egne annoncebudgetter og hvert virale fix får mediecheferne til at glemme bekymringerne over afhængigheden. Er det chefredaktørerne eller algoritmen i Silicon Valley, der reelt redigerer vores nyhedsbillede?

Dette foredrag kommer omkring alle de paradokser og problemstillinger, der tårner sig op for danske medier, når næsten 4 ud af ti læsere skaffes med hjælp fra de sociale medier.

Hvorfor mig? Jeg har gennemført et halvt år langt forskningsprojekt på Syddansk Universitet af forholdet mellem danske medier og Facebook og de problemstillinger, der opstår, når medierne udgiver deres journalistik direkte på de sociale medier. Som tidligere redaktør kender jeg desuden alt til Facebooks magtfulde rolle som den uomgængelige gatekeeper mellem journalistikken og brugerne.

Foredraget tilpasses målgruppen og kan derfor målrettes til både engagerede mediebrugere, professionelle mediefolk og personer, der arbejder professionelt med kommunikation.

Skræddersyede oplæg

Jeg arbejder med al medieudvikling og kan formentlig bidrage med relevante oplæg til jeres temadag eller møde. Kontakt mig og lad os vende, hvad I har brug for.

Om mig

Som medieanalytiker og kommentator lever jeg af at have et skarpt og tæt indblik i alt, hvad der rør sig i mediebranchen. Jeg arbejder med medieaktører på alle niveauer og plejer et tæt forhold til forskerverden fordi oplevelser og erfaringer fra newsroom bliver særligt brugbare, når de kobles med analyse og dokumentation.

Jeg er tidligere chefredaktør på Ugebrevet A4 og har i mange år haft ekspertise i analytisk og dagsordensættende journalistik. De seneste to år, har jeg fungeret som rådgiver, konsulent og foredragsholder – samt som fellowforsker ved Institut for Journalistik ved Syddansk Universitet.

Jeg optræder regelmæssigt som kommentator i danske medier og som sparringspartner for talrige projekter på universiteterne.

Selvom fakta altid vejer tungere end tro i min verden, skal det aldrig stå i vejen for en udfordrende analyse eller holdning til udfordringerne. Som foredragsholder er jeg derfor kontant, energisk og uden omsvøb.

Læs mere om hvem jeg er HER

Foto: Helle Urbild