Fastfrosset digitalt mindset er ved at tø op

Danske Medier uddelte Digitale Priser 2016 for første gang i denne uge.

Sammen med Filip Wallberg og Simon Hovmand-Stilling udgjorde jeg dommerjuryen og i den forbindelse holdt jeg denne tale i forbindelse med prisoverrækkelsen i Pressens Hus:

“11 x fremragende digital journalistik er nomineret til Danske Mediers digitale pris 2016. En pris, som vi i dag skal uddele for første gang og som derfor er særlig ærefuld at vinde.

Men netop det, at prisen uddeles for første gang i 2016 er svært ikke at dvæle lidt ved.

Man kunne sige bedre sent end aldrig – og det er jeg også helt enig i.

Men man kunne også sige, hvorfor først nu?

Er digital journalistik mindre fint end radio, tv og print? Er digital journalistik mediernes 2 division? Er det platformen til de hurtige nyhedsfix, de grimme bannerannoncer, clickbait og overfladiske quizzer, lister og udspekulerede måder at løbe om hjørner med brugerne?

Svaret er selvfølgelig nej og det ved vi, der er samlet her i dag. Men branchen har i alt for mange år været frosset fast i en digital forståelse af, at hjemmesiden – alene navnet – var stedet, der ikke havde første prioritet og kun sjældent fik udnyttet sit egentlige tekniske og kreative potentiale.

Nok siger vi web first og måske endda mobile first. Men alt for ofte betyder det, at historien blæses ud med gule bjælker på nettet og at det originale og unikke take gemmes til aftenens tv-avis eller næste dags printavis.

Nettet – den digitale journalistik – er i alt for mange år blevet behandlet som en intellektuel undermåler. En lidt forhadt platform, som udfordrer branchens forretningsmodel, vores medievaner og til syvende og sidst vores publicistiske mission.

Måske derfor er innovationen blevet behandlet stedmoderligt. Selvom teknologien er vanvittig avanceret og har været det længe. Vi har Pokemon Go, vi har virtual reality, vi har kunstig intelligens, geo tagging og mobile pay. Vanvittig avancerede features, der er tilgængelige for alle og udbredt over alt. Alligevel har den digitale journalistik – med undtagelser – været frosset fast i et mindset, der kun er udviklet langsomt siden de første danske netaviser så dagens lys for 20 år siden.

90 procent af webartiklerne på danske medier er fortsat lige så flade som avisartikler og kan lige så lidt. Den eneste udnyttelse af teknologien er, at de er hurtigt ude og distribueres vidt og bredt. Men ellers er der fundamentalt set ingen forskel.

Sådan har det i hvert fald været indtil for nylig. For lidt over halvanden år siden skrev jeg en analyse med den pointe og på det tidspunkt ville jeg i hvert fald stå på mål for diagnosen.

Det vil jeg ikke længere.

Ikke efter jeg har nærstuderet alle indstillede projekter til denne pris og ikke efter at jeg har fået endnu dybere kendskab til de 11 projekter, som om et øjeblik skal hædres.

For der sker virkelig noget på de digitale medier i disse år.

Jeg mener, at vi i 2016 og 2017 har taget hul på en ny fase i din digitale nyhedsalder.

En fase, hvor medielederne har erkendt, at de digitale platforme er de eneste vækstcentre og en fase, hvor de udøvende kreative digitale journalister, fotografer, grafikere, udviklere og redaktører har nået en modenhed og fortrolighed med mediet der gør, at vi nu dagligt ser, at teknikken bruges til at støtte og udvikle journalistikken og ikke bare til at udsende den.

Netop den digitale tankegang har også været den røde tråd i dommerkomiteens arbejde. Filip Wallberg og Simon Hovmand-Stilling og jeg har ledt efter projekter, hvor det, at de er digitale har gjort, at de har kunnet bidrage til formidlingen og historien på en måde, som ingen andre platforme ville have kunnet gøre.

Vi har kigget efter ideer, der kan sætte nye standarder og på den måde udvikle hele faget og disciplinen. Kort og godt har vi ønsket at belønne projekter, som kan være fyrtårne for hele branchen og som syder af kreativitet, digital indfødthed og journalistisk talent.

Og med de ord, er vi kommet lidt nærmere den egentlige prisuddeling, som jeg gerne vil anerkende Danske Medier for at have taget initiativ til – bedre sent end aldrig.”

Se de 11 vinderprojekter her