Connect with us

Kurateret

Dit medie bliver ikke reddet

Årets hidtil sureste og mest deprimerende opsang til mediebranchen – skrevet af en mand, der allerede har bevist sit talent til at skabe og tænke innovativt

Udgivet

den

Dit medie bliver ikke reddet
VÆRD AT LÆSE FORDI

Her er årets sureste og mest deprimerende opsang til mediebranchen – og den er skrevet af en mand, der har bevist sit talent til at skabe og tænke innovativt.

HANDLER OM

Medstifter af The Verge og Vox Media, der blandt andet udgiver Vox.com, Joshua Topolsky, ruller det helt store artilleri frem i dette debatindlæg vendt mod stort set alle i mediebranchen.

Topolsky håner dem, der rutinemæssigt venter på “THE NEXT BIG THING”, der vil redde medierne fra døden. Så troede vi det var iPaden, så var det video, så er det Instant Articles eller nyhedsrobotter. Men sandheden er, at der aldrig – som i aldrig – kommer nogen “BIG THING” og redder os.

For brugerne gider ikke at have mere af mediernes shit, kanonerer Topolsky:

“Your problem is that you make shit. A lot of shit. Cheap shit. And no one cares about you or your cheap shit. And an increasingly aware, connected, and mutable audience is onto your cheap shit. They don’t want your cheap shit. They want the good shit. And they will go to find it somewhere. Hell, they’ll even pay for it,” skriver han og når frem til sin egentlige pointe.

Nemlig, at medierne skal holde op med at tro, at overlevelsen ligger i at skalere sin forretning til at nå flest mulig (med dårligt shit). I stedet skal man nå de rigtige med det gode shit.

Derfor skal medierne værne om deres brand og forfine deres varer og producere “real things”, som der er brug for, og som brugerne oplever som nødvendige.

Der er en barsk omgang at læse Topolsky – det tager dog kun seks minutter – men for pokker han har jo ret. Især hans kur. Og med fare for at blive beskyldt for at slå plat på en trist sag, så har jeg selv i flere omgange anbefalet den samme kur. Senest på politiken.dk

lÆS HER

Medium

Læs også